Thursday, December 30, 2010

tawakkal

Alhamdulillah..
jutaan kesyukuran kurafa'kan buatNYA. Msh dipanjangkan usia dan dikurniakan kesempatan dan kesihatan olehNYA.

Tawakkal..suatu perkara yang seringkali kita sebutkan. tp sejauhmana agaknya tahap tawakkal kita padaNYa..hurm.. kebanyakan dari kita bertawakkal selepas segala usaha kita lakukan. tp rupanya..tawakkal sep atutnya bermula sebelum, semasa dan selepas kita mengusahakan sesuatu. Allahh..maha luasnya kekuasaanMU.

Ada pula yang menggunakan perkataan tawakkal dengan semata2 menyerah bulat2 kepada Allah taala sedang mereka berpeluk tubuh tanpa sebarang usaha. Itu bukan konsep sebenar tawakkal tetapi...lebih sesuai dikatakan malass..

Jika ditinjau dari sudut individu sebagai pelajar, apa yang patut dilaksanakan ialah tanggungjawab menuntut ilmu. mmg bnr, menuntut ilmu bukan mudah dan kerana itu juga menuntut ilmu adalah satu jihad..namun biar kena dengan nawaitu nya. ramai yang bila ditanya kenapa menyambung pengajian? jawapannya lebih bermatlamat kepada "prospek kerja"..nampaknya seperti kerja sebagai matlamat utama. sayang..kan? alangkah baik dan mulianya jika diperbetulkan tekad dan niat menuntut ilmu kerana ingin meneroka ilmu yang luas atas suruhan Allah. ganjarannya bukan sahaja ilmu diperolehi, tetapi keberkatan serta pahala jihad mengiringi..insyaAllah.

duhai pljr,,kita x suruh bertawakkal shj dengan berpeluk tubuh tanpa berusaha. kita boleh merancang dan mlkasanakannya namun semuanya dengan izin Allah. kerana itu perlunya konsep tawakkal dan redha. lebih mudah berkata..namun perlaksanaannya agak sukar,bukan? tp x mustahil utk melaksanakannya..apa yang penting..cuba didik hati kita..sama2 kita muhasabah dan perbetulkan diri..insyaAllah bi izniLLAH, segalanya mungkin.

1 comment: