Tuesday, January 22, 2013

syariat atau fesyen,mana satu pilihan kita?? Edisi 1

Alhamdulillah, dh lama tak berkesempatan utk berkongsi info dengan sahabat2 seagama sekalian.. topik perbincangan kali ini berkisar tentang wanita.. jom teliti gambar2 dibawah sebagai muhasabah diri..





Wanita memang diciptakan Allah dengan sifat lemah lembut, penyayang dan disertakan dgn kecantikan.. namun kecantikan yg dianugerahkanNya sewajarnya lah disyukuri dn bukan utk dipertontonkan kepada mata2 yg tidak layak untuknya..Islam tidak mengharamkan berfesyen, berpakaian cantik...kerana Allah itu Indah dan menyukai keindahan.. namun pengharusan berfesyen mestilah menepati garis panduan yg telah ditetapkan Allah SWT. Isunya sejauhmana fesyen muslimah hari ini menepati landasan syariat yg ditetapkan Islam...?

Jujurnya, terkilan juga bila melihat fesyen2 pakaian masa kini yg kelihatan seolah2 mengeksploitasi kecantikan wanita.. potongan pakaian yang menjolok mata, mendedahkan tak kurang juga yang sendat dan nipis. melihat kepada fesyen bertudung pula, sangat pelbagai..ada yg berbukit, berbonggol tak kurang juga yang berbunga di kepala..terkadang terdetik rasa geli hati namun apa yg lebih jelas ialah..kebanyakannya tidak menepati konsep menutup aurat yg sebenar..rasa kasihan menebal apabila melihat kaum sejenis berpakaian dan mengenakan tudung yg tidak seperti tudung gayanya..

Justeru suka ana mengingatkan diri sendiri juga pembaca blog yg setia agar kita sama2 teliti apa sebenarnya ciri2 pakaian yg dikatakan menutup aurat dari perspektif Islam.. supaya dapat kita praktikkan dlm kehidupan seharian, jom teruskan pembacaan...

Antara garis panduan yang telah ditetapkan dalam Islam khusus dalam bab pemilihan pakaian ialah;

1. Menutup seluruh badan selain muka dan kedua tapak tangan (syeikh Muhammad athiyah khumais, mutawalli as-sya'rawi)
2. Longgar dan tidak jarang

yang dimaksudkan dengan longgar, bermakna pakaian yang dipakai bukanlah pakaian yang ketat, sendat dan mengikut tubuh badan..pakaian juga mestilah diperbuat dari fabrik yang tebal, bermakna..pemakaian fabrik tersebut tidak menampakkan apa yng disebaliknya.. ringkas kata, apabila bertudung@ memilih pakaian, maka mestilah memilih pakaian yang tidak nipis@ transparent... krn itu juga tujuan sbnr kita berpakaian, supaya x nampak anggota2 badan yg merupakan maruah wanita Islam. =)
bersambung....nantikan edisi 2

No comments:

Post a Comment