Tuesday, July 24, 2012

Mengatasi Bisikan Iblis Laknatullah

Sekilas membelek-belek kitab-kitab di maktabah kecilku.. tiba2 mata tertarik untuk membaca dan berkongsi hasil nukilan seorang ulama' tasawwuf yang disegani.. dijelaskan 10 jawapan dalam mengatasi bisikan iblis sebagaimana berikut;

1. Jika ia datang kepadamu dan berkata: " Anakmu mati," katakan kepadanya: "sesungguhnya makhluk hidup diciptakan untuk mati, dan kematian anakku akan (membawa) masuk syurga. Dan hal itu membuatkanku bahagia".

2. Jika ia datang kepadamu dan berkata : " Hartamu musnah," katakan kepadanya: " Segala puji bagi Allah, Zat yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajipan zakat."

3. Jika ia datang kepadamu dan berkata: "Orang-orang  menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi sesiapapun". Maka katakan padanya : " Seksaan akan menimpa orang-orang yang zalim dan tidak akan menimpa orang-orang Muhsinin (yang berbuat baik).

4. Jika ia datang kepadamu dan berkata : Betapa banyak kebaikanmu,"(tujuannya untuk menimbulkan ujub dalam hatimu). Katakan padanya: " keburukanku jauh lebih banyak dari kebaikan yang ku lakukan".

5. Jika ia datang kepadamu dan berkata; " Alangkah banyaknya solatmu". Maka katakan kepadanya: " Kelalaianku lebih banyak dari solat yang ku dirikan".

6. Dan jika ia datang dan berkata: " Betapa banyaknya sedekahmu". Maka katakan kepadanya: " apa yang ku terima dari Allah jauh lebih banyak dari apa yang aku sedekahkan".

7. Dan jika ia berkata kepadamu: " Betapa banyak orang yang menzalimimu". katakan padanya: " Orang yang ku zalimi lebih banyak".

8. Jika ia berkata: " Betapa banyak amalmu". katakanlah padanya: " Betapa aku sering melakukan maksiat".

9. Jika ia datang kepadamu dan berkata: " Minumlah minuman keras!" katakan padanya: " aku tidak akan melakukan maksiat".

10. Dan jika ia datang kepadamu dan bertanya: " Mengapa kamu tidak mencintai dunia?" maka jawablah padanya: " Aku tidak mencintainya kerana sesungguhnya telah banyak manusia yang tertipu dengannya".


Sesungguhnya makhluk laknatullah ini tidak akan berputus asa untuk menggoda dan menghasut manusia melakukan maksiat kepada Allah..sebagaimana yang telah dijanjikan dihadapan Allah... Untuk renungan.. hayati dan fahami maksud di sebalik video ini sebagai iktibar dan pedoman untuk kita melayari bahtera hidup yang penuh mehnah dan tribulasi ini... Semoga bermanfaat...

No comments:

Post a Comment